Ogniskowa obiektywu a wielkość matrycy

To już drugie podejście do tego tekstu. Założyłem, że wpisy na blogu będą bardzo czytelne, zatem spróbuję jeszcze raz …

Współczesne aparaty cyfrowe mają różne wielkości matrycy czyli płytek rejestrujących światło, co przekłada się na obraz. W tradycyjnych aparatach rolę tą pełniła klisza fotograficzna pokryta materiałem światłoczułym. Mogliśmy wtedy używać aparatów na popularne klisze o wielkości 35mm lub częściej wykorzystywanych przez profesjonalistów aparatów średnio i wielkoformatowych. O tych formatach można przeczytać chociażby w wikipedii.
Jeżeli nie pamiętamy definicji ogniskowej z fizyki, możemy przypomnieć sobie ją choćby z wikipedii. Dla naszych potrzeb warto wiedzieć jedynie tyle, że ogniskowa ma wpływ na kąt widzenia obiektywu, a obiektywy dzielimy na:

  • ultraszerokokątne (ogniskowa krótsza niż 24mm)
  • szerokokątne (ogniskowa od 24mm do ok.45mm
  • standardowe (ogniskowa ok. 50mm)
  • teleobiektywy (ogniskowa od ok. 70mm

Ten podział jest dość umowny i można spotkać nieco inne wartości określające przedziały podane powyżej.

Współczesne aparaty cyfrowe jak już wspomniałem dysponują różnymi wielkościami matryc rejestrujących światło. Za wyjściową uznaje się matryce wielkości 35mm odpowiadającej klatce popularnego filmu fotograficznego. Takie matryce określamy mianem Full Frame czyli “pełnej klatki”. Niestety aparaty z tak dużą matrycą są drogie i zasadniczo używają ich profesjonaliści. Jako ciekawostkę dodam, że na rynku są również aparaty wyposażone w większe matryce. Większość jednak modeli dostępnych na rynku jest wyposażona w odpowiednio mniejsze matryce, co przekłada się bezpośrednio na odwzorowanie kąta widzenia obiektywu przez nasz aparat. Mówiąc najprościej aparat pełnoklatkowy z obiektywem o ogniskowej 50mm zarejestruje obszar około 45 stopni. Ten sam obiektyw podpięty do aparatu z mniejszą matrycą APS-C zarejestruje obszar ok 32 stopni czyli nieco węższy. Co z tego wynika? Kupując obiektyw musimy zdawać sobie sprawę, że realna ogniskowa obiektywu (czyli ta, którą wydrukowano na obiektywie) nie koniecznie będzie odpowiadać ogniskowej rejestrowanej przez aparat. Ogniskowa rejestrowana przez aparat zmieniona na skutek zmniejszenia matrycy nazywana jest ekwiwalentem ogniskowej.

Jak zatem sprawdzić ekwiwalent ogniskowej dla naszego aparatu? Na początku należy sprawdzić, jaką mamy matrycę w aparacie przemnożyć ją przez odpowiednią wartość. Zasadniczo jest tak:

  • Lustrzanki APS-C wszystkie oprócz firmy Canon – x1,5
  • Laustrzanki APS -C Canon – x1,6
  • Bezlusterkowce z matrycą 4/3 (na rynku są bezlusterkowce z innym rozmiarem matrycy) – x2
  • Kompakty z matrycą 2/3 – x4

Posiadając zatem bezlusterkowca z matrycą 4/3 i kupując obiektyw o ogniskowej 45mm realnie musimy pomnożyć ją x2, co da nam ekwiwalent ogniskowej 90mm. Jest to duża różnica i z obiektywu standardowego otrzymujemy mały teleobiektyw  znacznie przybliżając obraz i zmniejszając jego kąt widzenia.

Mam nadzieję, że tekst jest czytelny i pomoże zrozumieć zależność między wielkością matrycy i jej wpływie na powstanie finalnego obrazu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *